ظهور مشاور دیجیتال مارکتینگ

مشاور دیجیتال مارکتینگ هنوز برای برخی صاحبان کسب و کارها تعریف و جایگاه مشخصی ندارد. تصورات غلط متعددی درباره مشاور بازاریابی به عنوان یک حرفه و همچنین نقش مشاوره در دنیای بازاریابی وجود دارد.

برای چندین دهه، مشاوره به عنوان خدمات تجاری با تمرکز بر مدیریت سازمانی مشخص شده است. با این حال، شرکت‌های مشاوره باید برای رسیدن به دنیای تجاری در حال تغییر تکامل یابند و این منجر به پیشرفت خدمات مشاوره فروش و بازاریابی آنها می‌شود. علاوه بر این، آژانس های بازاریابی و تبلیغات خدمات مشاوره خود را ارتقا داده و زمینه های جدیدی مانند تحول دیجیتال، اتوماسیون، تجزیه و تحلیل داده ها را به همراه خدمات مشاوره برندینگ اضافه کرده اند.

با این حال، نیروهای فریلنسری در دنیای بازاریابی دیجیتال با ارائه مشاوره بسیار تخصصی در کانال هایی مانند سئو، رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و تبلیغات کلیکی شروع به تغییر این اصطلاح کردند.


تعریف مشاور دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصطلاح "مشاور دیجیتال مارکتینگ" به عنوان بازاریابان بسیار با تجربه با مهارت های پیشرفته در فناوری های دیجیتال شناخته می شود. متفکر استراتژیک با مهارت های تحلیلی مشتاق و چندین سال تجربه در مدیریت کانال های بازاریابی و تنظیم کمپین های برندسازی و کسب و کار. مشاوران توسط مشاغل به صورت قراردادی یا به عنوان فریلنسر برای حل مشکلات بازاریابی یا انجام کارهای تحقیقاتی استخدام می شوند.

مشاوران مستقل عمدتاً شتاب دهنده های مقرون به صرفه و سریع برای ابتکارات بازاریابی دیجیتال هستند. علاوه بر این، مشاوران در پیشرفت کانال های بازاریابی دیجیتال، فناوری بازاریابی و رسانه های پولی کمک می کنند. بر اساس آمار گزارش لینکر، صنعت خدمات مشاوره بازاریابی در ایالات متحده آمریکا تخمین زده می شود تا سال 2021 به 46.1 میلیارد دلار برسد.

تعریف مشاوره بازاریابی در طول سال ها در حال تغییر بوده است. یکی از دلایل اصلی این تغییر، گسترش گسترده فناوری و شبکه های اجتماعی است. در نتیجه، روش‌شناسی بازاریابی و برنامه‌های کاربردی تحت تأثیر قرار گرفت و کانال‌های دیجیتال شروع به ظهور کردند و جایگزین کانال‌های رسانه‌ای سنتی شدند.

این تغییر نسل جدیدی از بازاریابان دیجیتال بومی را به ارمغان آورد که بازاریابی را تغییر شکل دادند تا بتوانند با انقلاب رسانه های اجتماعی پیشی بگیرند. علاوه بر این، تجربه آنلاین و عادات خرید در مرکز تغییر بوده است و رفتار مصرف کننده در حال تغییر است.

تحقیق در مقابل توانمندسازی
در چند سال گذشته، استارت‌آپ‌ها جلوتر از این بازی بودند و به سرعت با ایده‌های متحول‌کننده در بازاریابی دیجیتال و رویکردهای مشتری محور حرکت کردند. بنابراین مفهوم مشاوره بازاریابی نقش های جدیدی در محیط کسب و کار داشت.

فرهنگ استارت‌آپ‌ها تحت تأثیر ایده منتورینگ و مزایای آن قرار گرفته است. این همان چیزی است که در مشاوره بازاریابی اتفاق افتاد و مشاوران به عنوان مشاور خارجی شروع به کار برای مشاغل کردند. با این حال، شرکت ها و آژانس های مشاوره با تحقیقات گسترده تر، همچنان نقش سنتی مشاور را ایفا می کنند.

به تدریج، نقش مشاور بازاریابی دیجیتال در حال تغییر است و آژانس ها به سمت تحولات فناوری حرکت می کنند و بازاریاب های دیجیتال بسیار متخصص را برای کمک به کسب و کارها در سطح اجرا و فناوری استخدام می کنند.

استارت‌آپ‌ها حوزه‌ها و اصطلاحات مختلفی داشتند، زیرا مربیگری شروع به شکل‌دهی ایده مشاوره به عنوان یک نیاز تجاری کرد. با همه این روندها، مشاوره بازاریابی به صراحت بیان یا شناسایی نشده است. با این حال، نیاز به یک مشاور بازاریابی دیجیتال حرفه ای به سرعت افزایش یافته است و کسب و کارها شروع به درک بهتری از این موضوع کردند.


تعریف مشاور دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مشاوران دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهند؟

بخشی از معضل داشتن اهداف بدون آگاهی از چگونگی انجام آن است یا چرا؟ کلید درک مشاوران بازاریابی دیجیتال بر چهار عامل متکی است:

مشاوران به رفع عدم قطعیت کمک می کنند: نقش اصلی مشاوران شناسایی مشکل است. تعریف نقش مشاور با خود اصطلاح توصیف می شود. صاحبان مشاغل و بخش های بازاریابی تمایل دارند زمانی که نیاز به یافتن راه حل های موثر برای مشکلات بازاریابی خود دارند، با مشاوران حرفه ای ارتباط برقرار کنند.
به طور خلاصه، اگر کسب و کار نتواند مشکل را به وضوح شناسایی کند، مهم نیست. این کار مشاور برای بررسی، شناسایی و ارائه ایده ها است.
مشاوران بازاریابی را متحول می کنند: استخدام مشاور بازاریابی دیجیتال با استخدام یک آژانس یا بازاریاب تمام وقت متفاوت است. بالاترین ارزش مشاوران ایجاد تغییری است که کسب و کار به دنبال آن است. این در مورد انجام کار نیست، همه چیز در مورد بررسی اهداف بازاریابی، فرآیند و نظارت است.
بزرگترین ارزش مشاور بازاریابی دیجیتال ایجاد تغییر در بخش بازاریابی از بازسازی و جذب نیرو به تعیین اهداف استراتژیک جدید و برنامه بهینه سازی کانال های بازاریابی دیجیتال است.
مشاوران شریک هستند: برخلاف استخدام یک آژانس، مشاوران عاری از تضاد، بوروکراسی، هزینه های اضافی و سیاست های شرکتی هستند. آنها به عنوان مشاور عمل می کنند و با نتیجه گرا بودن با اهداف تجاری هماهنگ می شوند. مشارکت با مشاوران به مدیران کسب و کار اجازه می دهد تا یک متخصص خارجی برای تجزیه و تحلیل عملکرد بازاریابی و رویکردهای استراتژیک داشته باشند. فایده بزرگ این شریک این است که خارج از همه دایره های درگیری است.
مشاوران دانش را افزایش می‌دهند: هدف اصلی صاحبان کسب‌وکار جذب یک متخصص بازاریابی دیجیتال است. کسب دانش پیشرفته و تجربه عملی فنی دلیل اصلی نیاز شرکت ها به مشاور حرفه ای است. مشاور در زمینه های حیاتی و بسیار پیشرفته مانند بهینه سازی کانال های پولی، تبلیغات برنامه ای، استراتژی رسانه های اجتماعی، اتوماسیون بازاریابی، و کمپین های تولید سرنخ خدمت می کند.
این مزیت برای شرکت هایی که به دلیل تجربه گسترده مشاور از تیم بازاریابی داخلی یا آژانس استفاده می کنند بسیار زیاد است. به عبارت دیگر پلاگین است و در توانایی آموزش و آموزش مهارت های درونی نقش دارد.


اساساً، این ارزش‌های اصلی کاری که مشاور بازاریابی می‌تواند برای اصلاح بخش بازاریابی دیجیتال و ارائه دانش پیشرفته انجام دهد، بر اساس نیاز در مقیاس کسب‌وکار و مهم‌تر از همه برای نظارت بر دلار بازاریابی ایجاد می‌شود.


مشاوران دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهند؟

چرا نقش مشاور دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها مهم می شود؟

مشاوران دیجیتال مارکتینگ هیچ زمانی مانند الان برای کسب و کارها مهم نبوده اند:

1) رقابت سخت تر می شود
در دنیای آنلاین، همه چیز به شدت رقابتی می شود. همه بر سر شبکه های اجتماعی و جستجوی گوگل با هم رقابت می کنند. به گفته فیس بوک، بیش از 80 میلیون کسب و کار کوچک از ابزارهای تجاری رایگان فیس بوک استفاده می کنند. نسل های جدید مصرف کنندگان دیجیتال در حال تغییر همه تئوری های عادات خرید هستند.

رقابت در این محیط مستلزم پیشی گرفتن از بازی و استخدام بهترین مغزها برای برنده شدن در رقابت است. با این حال، جذب متخصصان دیجیتال مارکتینگ تمام وقت با مهارت های پیشرفته می تواند گران و مشکل ساز باشد.

2) بازاریابی دیجیتال در حال تغییر است... به سرعت
بازاریابی دیجیتال مانند گذشته نیست. شبکه های اجتماعی دائماً الگوریتم خود را تغییر می دهند و دسترسی ارگانیک سخت شده است. وقتی صحبت از مدیریت تبلیغات پولی می‌شود، پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

فناوری در حال رشد به سمت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در حال حرکت است. حتی مصرف کنندگان در هر کانال به سرعت در حال تغییر هستند و کاربران فیس بوک مانند 3 سال پیش نیستند. هر چه تعداد نسل Z بیشتر باشد، تغییر در رفتار، محتوا، خلاقیت و حتی رسانه ها بیشتر می شود.

تغییر در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، الگوریتم‌ها و جدول‌های زمانی شخصی‌شده، هدف‌گیری پیچیده‌تری را آغاز می‌کند. شرکت‌ها باید سریع‌تر حرکت کنند یا در غیر این صورت، تاکتیک‌های کمپین آنها قدیمی و ناکارآمد خواهد بود.

3) فقدان رویکردهای استراتژیک
رایج ترین اشتباهی که در کسب و کار رخ می دهد، انجام بازاریابی بدون استراتژی است. به طرز عجیبی، من با صدها شرکت از هر اندازه مصاحبه کرده ام و در بیشتر موارد، بزرگترین مشکلی که باید به آن توجه شود، فقدان رویکردهای استراتژیک است. در حالی که برخی از شرکت‌ها تیم و آژانس‌ها را برای سال‌ها در اختیار داشتند، اما هیچ استراتژی محکمی وجود نداشت.

بخش های مختلف سازمان در جزایر جداگانه کار می کنند و کنترل ناکارآمد بوده است. درست است که داشتن یک استراتژی بازاریابی موثر برای شرکت ها به دلایل متعدد کار آسانی نیست. برخی از این دلایل به مدیریت کسب و کار و گردش مالی بالا در بازاریابی مربوط می شود.

بنابراین، مشاوره بازاریابی نقش اصلی را برای شرکت ها ایفا می کند تا بهترین رویکرد استراتژیک را تعیین کنند و از دید تخصصی برای تجزیه و تحلیل داده ها برای ایجاد استراتژی استفاده کنند.

4) شکاف بین اهداف بازاریابی و تجاری
شکاف بین اهداف بازاریابی و کسب و کار بزرگترین دردسر برای مدیریت ارشد است. مسائل رایج بر اساس نوع کسب و کار متفاوت است. رایج ترین مسئله در B2B ناهماهنگی بین عملیات فروش و بازاریابی است. در شرکت‌های بزرگ، شکاف‌ها می‌تواند به دلیل فرآیندهای بازاریابی مجزا باشد.

همسویی بازاریابی با اهداف سازمانی آنطور که به نظر می رسد آسان نیست. معمولاً برای رسیدن به یک وضعیت نهایی، تحقیقات، منابع و تجزیه و تحلیل داده های زیادی لازم است. در اینجا شغل مشاور به عنوان یک منبع خارجی می آید که دیدگاه استراتژیک و تجربه در بازاریابی دارد. در حالی که تیم های داخلی می توانند فرآیند و چارچوب محکمی داشته باشند، مشاور بازاریابی دیجیتال می تواند در ارائه تجربیات گسترده کمک کند.

5) بازاریابی و فروش ناسازگار
رابطه بازاریابی و فروش همیشه به عنوان "ماموریت غیرممکن" توصیف می شود. استارت آپ ها سعی می کنند این مشکل را با ترکیب آن دو حل کنند. در نهایت، بزرگترین چالش درگیری بین دو بخش است.

اکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در فناوری برای سازماندهی فرآیند وجود دارد که به ما امکان می‌دهد سفر مشتری را ردیابی کنیم . 

 یک مشاور با تجربه می تواند در برنامه ریزی و اجرای تحول کمک کند. بنابراین، ارائه دهندگان ابر بازاریابی تمایل به استخدام تیم های مشاوره برای کمک به شرکت در تحول و آموزش دارند.

6) ناتوانی در ارزیابی عملکرد بازاریابی
بخشی از بزرگترین تغییر در دنیای دیجیتال مارکتینگ، داده است. قابلیت ردیابی صنعت را تغییر داد و عملکرد به نمودارها و جداول با اعداد و معیارهای بسیار خاص تبدیل شد.

با این حال، معمولاً برای اکثر بازاریابان مشخص است که بازاریابی در برخی موارد مانند سرنخ های ارگانیک و ایجاد نام تجاری نیازمند تاکتیک های طولانی مدت است. توصیف مشکل دشوار است اما تیم های بازاریابی تمایل دارند تمام تلاش خود را صرف گزارش دهی کنند تا ایجاد ایده های خلاقانه. ارزیابی عملکرد مشکلی است که با ادغام مشاوره با استراتژی و عملیات بازاریابی قابل حل است.

راه‌اندازی KPI و داشبوردهای بلادرنگ خودکار می‌تواند مشکلات گزارش‌دهی زمان‌بر را حل کند. به منظور اجرای داشبورد و KPIهای سازگار، فرآیند باید شامل یک استراتژی تحلیلی بازاریابی به منظور ارزیابی داده ها و طراحی داشبوردهای بازاریابی باشد.

7) فرآیند و فناوری بازاریابی توسعه نیافته
فناوری یک چالش بزرگ برای همه بازاریابان است و در مدیریت فرآیند منعکس می شود. آشنایی عمیق با فناوری می تواند لایه های بی پایانی داشته باشد و بیش از 5000 ابزار بازاریابی در بازار وجود دارد. چالش بازاریابی به این بستگی دارد که چگونه می توان بهترین رویکرد را برای فهرست کوتاه فناوری که کار می کند پیدا کرد و با ایجاد یک فرآیند مؤثر، نقاط را به هم متصل کرد.

این فرآیند بیش از توانمندسازی افراد با فناوری طول می کشد، بلکه در وهله اول به افراد مربوط می شود. در اینجا نقش مشاور به بررسی وضعیت و تعیین فناوری بر اساس مهمترین آن که انسان است می رسد. ارائه آموزش های سفارشی بر اساس نیازهای شرکت یکی از بزرگترین مزایای حضور مشاور بازاریابی است. این یک مسیر سریع، مستقیم، و نمونه هایی از قلب بخش بازاریابی است.

8) منابع بازاریابی گران قیمت
شکار سر مهمترین قدم برای ایجاد بازاریابی موفق است. کسب مهارت های دیجیتال مارکتینگ مناسب چیزی است که در هر برندی که آنلاین می بینیم تفاوت ایجاد می کند. به گفته استیو جابز، افراد مناسب نیازی به مدیریت ندارند، زیرا می دانند چه کاری باید انجام دهند. با این حال، در دنیای رقابتی، خرید بهترین استعدادهای موجود در بازار کار آسانی نیست.

 استخدام مشاور چند مزیت مقرون به صرفه مانند مذاکره و قراردادهای پاره وقت از راه دور دارد. قرارداد معمولاً با نتایج و وظایف محوله خاص همراه است. بر اساس نظرسنجی  ، میانگین نرخ ساعتی مشاوران دیجیتال مارکتینگ در سراسر جهان 140.29 دلار در ساعت است، در حالی که 41.25٪ از مشاوران در سراسر جهان کمتر از 100 دلار در ساعت هزینه می کنند.

9) عدم آگاهی از بازار محلی
در حالی که برخی از شرکت ها ممکن است یک تیم بازاریابی خاص کشور داشته باشند، استخدام بازاریاب های داخلی برای هر بازار دشوار است. شرکت هایی که می خواهند مقیاس شوند و به بازارهای جدید گسترش یابند، به دنبال کارشناسان محلی هستند که بینش عمیقی نسبت به بازار و مصرف کننده دارند.

مشاوران بازاریابی اساسا در یک منطقه یا بازار محلی متخصص هستند و سالها تجربه در این بازار دارند. آنها می توانند در مورد فرصت ها و تهدیدهای بالقوه با شرکت مشورت کنند. در مورد موانع فرهنگی و زبان های مختلف، مشاور بازاریابی دیجیتال یک راه حل موثر برای شرکت ها در مرحله اولیه ساخت یک استراتژی بازاریابی محلی و درک شخصیت مصرف کننده است.


چرا نقش مشاور دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها مهم می شود؟

حوزه کاری

در دنیای دیجیتال، مشاور جامع بسیار نادر است. با این حال، همیشه مشاورانی هستند که بر اساس تجربیات و مهارت های قابل اثبات خود در زمینه های خاص قوی هستند. در نتیجه، انتخاب مشاور بر اساس اولویت ها و اهداف استراتژیک برای کسب و کارها مهم است.

مشاوره بازاریابی دیجیتال به دلیل پیچیدگی دنیای دیجیتال، فهرستی طولانی از زمینه ها را ترکیب می کند. بنابراین، در اینجا مهم است که برخی از مهم ترین مقوله ها را تعریف کنیم.

تحقیقات بازار: تحقیقات بازار را برای شناسایی فرصت ها، تجزیه و تحلیل رقابتی، تجزیه و تحلیل شخصیت مشتری و روند رسانه های دیجیتال انجام دهید
مشاور برند: دستورالعمل هایی را برای استراتژی برندسازی، موقعیت یابی، تصویر برند و پیام بازاریابی ارائه دهید
مشاور استراتژی بازاریابی: توسعه و اجرای استراتژی بازاریابی بر اساس اهداف و بودجه و منابع تخصیص یافته
مشاور مدیریت بازاریابی: فرآیند بازاریابی را مطالعه کنید و توصیه هایی برای ساختار، استخدام، نقش ها و فرآیند ارائه دهید.
مشاور طراحی UX و تجزیه و تحلیل CRO: تجزیه و تحلیل وب سایت را به منظور مطالعه سفر آنلاین مشتری و ایجاد یک برنامه بهینه سازی اجرا کنید
مشاور سئو: ممیزی SEO، تجزیه و تحلیل سئو، تحقیق کلمات کلیدی و طرح بهینه سازی را ارائه دهید
مشاوره رسانه های اجتماعی: استراتژی رسانه های اجتماعی را تعریف کنید، کانال ها را بهینه کنید، استراتژی اجتماعی پولی را تنظیم کنید و برنامه کمپین
مشاوره تبلیغات گوگل: ممیزی PPC، تجزیه و تحلیل عملکرد، یکپارچه سازی فنی و طرح بهینه سازی را انجام دهید
استراتژیست بازاریابی محتوا: ارائه استراتژی محتوا و پیاده سازی تقویم محتوا، بازاریابی ورودی، گردش کار ایمیل
مشاوره فناوری بازاریابی: نیازهای فناوری بازاریابی را تجزیه و تحلیل کنید و برای پیکربندی ابزارهای اتوماسیون هدایت کنید.
مشاوره تجزیه و تحلیل بازاریابی: توسعه استراتژی تجزیه و تحلیل بازاریابی، ادغام داده های بازاریابی، ارائه چارچوب تجزیه و تحلیل داده ها و طراحی داشبورد بازاریابی


شرکت‌هایی که تیم‌های دیجیتال داخلی دارند، ممکن است آنقدر در مسائل روزمره غرق شده باشند که نمی‌توانند بفهمند نقطه ضعفشان در کجاست. ممکن است عدم بهبود فناوری بازاریابی یا حرکت اشتباه در مسیر استراتژی به جای انجام اقدامات درست رویکرد آنها شده باشد.

در نتیجه، کسب‌وکارها از وضعیت پرخطری که ممکن است با از دست دادن فرصت‌ها در سهم بازار یا از دست دادن موقعیت برند به دلیل عدم دسترسی مؤثر بازاریابی یا کنترل ناکارآمد عملکرد رخ دهد، آگاه هستند. بنابراین، جستجوی مشاور دیجیتال مارکتینگ حرفه ای به تیم های داخلی و آژانس های دیجیتال اضافه شده است.

در حالی که تیم‌ها و آژانس‌های داخلی می‌توانند به کسب‌وکارها برای اجرا و پیگیری طرح بازاریابی دیجیتال کمک کنند، مشاوران همیشه می‌توانند بهترین کمک را در ایجاد یک استراتژی مؤثر ارائه دهند و تحقیقات پیشرفته‌تری را در مورد شکاف‌ها ارائه دهند و مشاوره فناوری بازاریابی ارائه دهند. در حالی که هزینه ساعتی می تواند بالاتر از یک آژانس معمولی باشد، مشاوران حرفه ای ارزش بیشتری نسبت به هزینه انجام شده ایجاد می کنند. علاوه بر این، شرکت ها فقط می توانند آنها را برای چند ساعت در هفته یا ماه نگه دارند، آنها هزینه سربار را کاهش می دهند.

با توجه به بازخورد چندین استخدام‌کننده و وب‌سایت فریلنسری، اکثر صاحبان مشاغل برای افزایش سودآوری کسب‌وکار و سهم بازار خود به بازاریابی دیجیتال متکی هستند. در حالی که بسیاری از بازاریابان دیجیتال وجود دارند که می توانند سئو و رسانه های اجتماعی خود را ایجاد و مدیریت کنند، نتایج معمولا ناامیدکننده هستند و رقابت سخت تر می شود.

صاحبان مشاغل فعالانه به دنبال ارائه دهندگان راه حلی هستند که در بازار متخصص باشند تا در مورد استراتژی و معیارهای تبدیل مشاوره دهند. در مقابل، حتی یک مشاور بازاریابی فریلنسر گران قیمت نیز می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند و هزینه های کمپین های بی اثر و تبلیغات پولی را کاهش دهد.


حوزه کاری
مقاله قبلیخدمات مشاوره بازاریابی دیجیتال چیست: روش ها و مزایای برتر
مقاله بعدیچگونه اولین مشتریان خود را به عنوان مشاور بازاریابی پیدا کنید
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه