مشاوره بازاریابی به عنوان یک خدمات، کسب و کارها را قادر می سازد تا به دانش بازاریابی بسیار پیشرفته با شرایط قابل اعتماد دسترسی داشته باشند. کسب و کارها معمولاً بر اساس نیازهای فوری و اطلاعیه کوتاه مدت، متخصصان مشاوره بازاریابی را استخدام می کنند.
این به شدت متفاوت از تحقیق برای یک آژانس یا مدیر بازاریابی است زیرا تعهد در اینجا یک تعهد بلند مدت در نظر گرفته می شود. نوع تعهد با مشاوران به دلیل نوع توافق و شرایط مبتنی بر نتایج، فرآیند بسیار آسانی را برای فهرست کوتاه و انتخاب فراهم می کند. مزایای برتر خدمات مشاوره بازاریابی را می توان در ویژگی های کلیدی زیر خلاصه کرد.
دانش خاص
کسبوکارها همیشه در جستجوی نظرات بسیار تخصصی و کمکهای تخصصی هستند تا نه تنها کار را انجام دهند، بلکه برای ارائه یک مزیت رقابتی در بازار نیز به دنبال آن هستند. خدمات مشاوره همیشه برای افزودن ارزش به برند و فعالیت های بازاریابی و نه صرفاً تعریف و تمجید از آن الزامی است. مزیت اصلی مشاوران بازاریابی توانایی آنها در ارائه دید تخصصی و جلوگیری از اشتباهات بازاریابی است.
گسترش نقش مشاوره بازاریابی با چشم اندازها و پیشنهادات متفاوتی همراه بوده است. آژانس ها خدمات را بر اساس کالیبر خود ارائه می کردند و خدمات را بر اساس نیاز مشتری سفارشی می کردند. با این حال، پیچیدگی بازاریابی دیجیتال تقاضای عمده ای برای مشاوران در تمام کانال های دیجیتال و همچنین پلتفرم ها ایجاد کرد. به تدریج، نسل جدیدی از مشاوران بازاریابی به عنوان کارشناسان آزاد یا پیمانکاران فرعی به این نیرو ملحق شدند. در نتیجه، مشاوره بازاریابی یک نقش تخصصی بوده است که توسط کارشناسان بسیار مجرب در کانال های بازاریابی خاص مانند رسانه های اجتماعی یا حتی مشاوران فنی تخصصی در پلتفرمی مانند HubSpot، MailChimp یا تبلیغات جستجوی گوگل انجام می شود.
مشاور شخص ثالث
مشاوره بازاریابی یک منبع خارجی است که نظرات جدید را به میز سهامداران می آورد. مداخله شخص ثالث می تواند تفاسیر جدیدی از وضعیت و مشکلات بازاریابی ارائه دهد. یک مشاور مجرب توانایی نشان دادن تحقیقات دقیق و ارائه یک فرضیه گسترده را دارد. اساساً یک منبع خارجی بودن به مشاور بازاریابی اجازه می دهد تا بیشتر بررسی کند و تجزیه و تحلیل را گسترش دهد.
انعطاف پذیری
در نهایت، نقش خدمات مشاوره بازاریابی به رویکردی برای تقویت یک تاکتیک استراتژیک خاص تبدیل شده است. در برخی موارد، مشاوره می تواند مبتنی بر پروژه یا نگهدارنده باشد یا حتی برای سود و KPI ساده باشد. این انعطاف پذیری در استخدام و مدیریت همکاری، بخش های بازاریابی را به سمت رویکردهای جسورانه تر و عمودهای جدید فناوری و کانال ها تغییر داده است. علاوه بر این، ارزیابی مشاوران با بررسی سوابق کاری آنها و همچنین انجام تست درایوها برای کشف توانایی های آنها در حل مشکلات فعلی آسان تر است.
برخلاف بازاریابان تمام وقت، مشاوران به صورت موقت برای انجام پروژه های خاص مشغول هستند. این سطح بالاتری از انعطاف پذیری و پیشرفت خدمات مشاوره را فراهم می کند. مدلهای مختلفی از تعهدات وجود دارد که کسبوکار میتواند از بین آنها انتخاب کند، مانند نرخ ساعتی یا بر اساس پروژه. در برخی موارد، می تواند مدلی مبتنی بر ارزش باشد که به شرکت ها اجازه می دهد تا کنترل بودجه کارآمدی داشته باشند. علاوه بر این، مشاوران نسبت به سایرین با تجربه تر هستند و مشارکت آنها بسیار متمرکز است که می تواند در هزینه های سربار صرفه جویی کند. در نهایت، خدمات مشاوره یک راه حل پلاگین و بازی است که می تواند در کوتاه مدت و با توجه به شرایط قرارداد بسیار خاص استخدام شود.
سفارشی سازی
در حالی که استخدام یک آژانس بازاریابی یا متخصص بازاریابی مستلزم تعیین مسئولیت ها و بودجه خاصی از قبل است، مشاوران بیشتر شبیه شرکای استراتژیک هستند و نقش کلیدی آنها بررسی چالش های جاری است. بهطور سنتی، بخش بازاریابی به استخدامهای جدید نیاز دارد تا با فناوریهای جدید همگام شوند و وظایف مختلف را انجام دهند. مشاوران قابلیت های بیشتری را در آزمایش فناوری بازاریابی و تعیین مسیر دقیق بدون نیاز به سفرهای تجربی ارائه می دهند. در نتیجه، مشاوره بازاریابی امکان یک رویکرد قابل تنظیم را بدون نیاز به امضای تعهد کامل یا صرف بودجه در مسیرهای نامشخص فراهم می کند.
مقیاس سفارشی یکی دیگر از مزایای عمده خدمات مشاوره بازاریابی برای انواع شرکت ها است. در حالی که شرکت های متوسط دارای یک برند و رویکرد بازاریابی تثبیت شده هستند، استارت آپ ها به دنبال متخصصانی هستند که در تنظیم استراتژی و برند کمک کنند. خدمات مشاوره بازاریابی می تواند با انواع مختلف شرکت ها و برندها بر اساس مقیاس، بودجه و اندازه بازار آنها تعامل داشته باشد. با این حال، شرکت های مشاوره معروف بیشتر به حساب های بزرگ علاقه دارند، اما مشاوران بازاریابی مستقل و فریلنسر معمولاً انعطاف پذیر هستند و می توانند خدمات سفارشی ارائه دهند.
کنترل هزینه های بازاریابی
بازگشت سرمایه بازاریابی و بازگشت هزینه تبلیغات قطعاً یک عامل مهم برای ارزیابی عملکرد بازاریابی هستند. همیشه چالش های پیچیده ای در تبدیل هر جنبه ای از فعالیت های بازاریابی وجود دارد
محاسبات ROI سریع مشاوران بازاریابی معمولاً برای طراحی معیارهای دقیق و قابل اعتماد برای ردیابی عملکرد در تمام کانال های بازاریابی مشارکت دارند. مزیت اصلی استخدام مشاور بازاریابی برای طراحی گزارش ها و داشبوردها این است که آنها منابع خارجی با مجموعه ای از استانداردهای محکم در ردیابی و تجزیه و تحلیل هستند. بر این اساس، مشاوران می توانند در حل تعارض مشترک بین بخش های بازاریابی و مدیریت ارشد کمک کنند. علاوه بر این، نقش کلیدی مشاوره بازاریابی، ممیزی کانال های پولی و ارائه توصیه هایی در مورد ترکیب کانال ها و همچنین فرآیند بهینه سازی پلتفرم های تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات جستجوی گوگل، تبلیغات فیس بوک، نمایش، برنامه نویسی و سایر رسانه های اجتماعی پولی است. کانال ها
مشاوره و تحول بازاریابی
تغییر نقش بازاریابی در کسب و کار، ارزش اصلی پشت فرآیند مشاوره است. در درجه اول، مفهوم تحول بازاریابی معمولاً با فرآیند تحول دیجیتال در تجارت مرتبط است. با این حال، در نظر گرفتن نقش تحول بازاریابی در اصلاح بخش بازاریابی بسیار مهم است. مشاوره بازاریابی یکی از موثرترین رویکردها در ارزیابی و برنامه ریزی تحول بازاریابی است. در نهایت، مشاوره در اینجا می تواند چندین کار مانند طرح اتوماسیون بازاریابی، ساختار بازاریابی، ارزیابی پشته فناوری بازاریابی، چارچوب تجزیه و تحلیل داده ها و از همه مهمتر مربیگری و آموزش را شامل شود.